سفارش تبلیغ
صبا ویژن
هیچ قطره ای نزد خداوند، محبوب تر از دوقطره نیست : قطره خونی در راه خدا، و قطره اشکی در سیاهی [رسول خدا صلی الله علیه و آله]

می گم تقلید یعنی چی؟ آخه به تقلید میمون و تقلید طوطی هم می گند تقلید بعدشهم به تقلید از مجتهد هم می گند تقلید: در موردش اصلا فکر کردین؟ چه فرقی داره ما بین این تقلید و تقلید میمون. همونطور که میان ماه من تا ماه گردون تفاوت از زمین تا آسمونه مگه نه؟

چه تفاوتی میان تقلید کورکورانه و تقلید در احکام دین وجود دارد؟

در فرهنگ عمومی فارسی تقلید در صورتی بار منفی دارد که مقلد هیچ گونه دلیلی برای پیرویش ندارد و کورکورانه در پی کسی برود و بدون دلیل از سخن کسی تبعیت نماید، در چگونگی پوشش و مد و شیوه رفتار و کردار از فرد یا فرهنگی پیروی نماید، بی شک چنین تقلیدی ناپسند و مذموم است ؛ خلق را تقلیدشان بر باد داد ای دو صد لعنت بر این تقلید باد لیکن تقلید در احکام دین نه کورکورانه و بی دلیل است و نه مذموم، بلکه عقل آدمی چنین روشی را برای همگان تجویز میکند. علامه طباطبایی میفرماید : «تقلیدی که مورد بحث ما است غیر از تقلیدی است که به معنی تبعیت کورکورانه و پیروی بی خردانه میباشد که اسلام با تمام قوا با وی مبارزه میکند و قرآن کریم او را یکی از مذموم‏ترین صفات انسان شمرده، آنانی را که از نیاکان و بزرگانشان و یا از مردمان هواپرست و هوسباز، بی چون و چرا و بدون منطقی صحیح تقلید و تبعیت میکنند و دنبال هر صدایی میافتند، جز حیوانات میشمارد.» با عنایت به تمییز تقلید روا از نقلید ناروا، به مطالب زیر توجه فرمایید:

 1. با گسترش دامنه علوم، پدیده تخصصی شدن امری پسندیده است ، در یک امر تخصصی سه راه پیش رو داریم: الف. در آن امر متخصص شویم. ب. از یک متخصص پیروی کنیم . ج. به گونه‏ای عمل کنیم که یقین نماییم آنچه را باید، انجام داده‏ایم، که در این صورت باید با مطالعه تمام دیدگاه‏ها، به گونه‏ای عمل نماییم که عملکرد ما بر محور همه دیدگاه‏ها باشد، که بدان احتیاط میگویند.

 2. عقل آدمی توصیه میکند که اگر متخصص نیستی، از متخصص پیروی کن. در حوزه احکام دین نیز این قاعده جاری است، زیرا باید برای آگاهی احکام شرعی، به آگاهیهای بسیاری دست یافت تا به مرتبه اجتهاد رسید، بی شک نیل به به این جایگاه نیازمند سال‏ها تلاش جدی است، در غیر این صورت به حکم عقل اگر مجتهد یا احتیاط کننده (محتاط) نیستیم، لازم است از مجتهد تقلید کنیم. به عنوان مثال، یک پزشک تصمیم به ساخت یک خانه میگیرد، در این زمینه یا باید خود دست بکار شود و پس از بهره‏گیری از دانش مهندسی عمران و گذراندن دوره تجربی، با دست خود به معماری آن بپردازد، یا با بهره‏گیری از نظر تمام مهندسان و معماران به این کار اقدام کند و یا ساخت خانه را به یک مهندس کار کشته و متخصص بسپارد. عقل سالم راه سوم را منطقیترین راه دانسته، او را به مراجعه کردن به یک مهندس و معمار کار کشته رهنمون میشود .

 3. تقلید از یک مجتهد، پیروی بی دلیل و کورکورانه نیست، زیرا در هر مساله که از مجتهد پیروی میشود، آن مساله متکی بر منابع وسیع اسلامی است که در صورت پرسش، پاسخ آن را دریافت خواهد کرد.

 4. به جز راهنمایی عقل، قرآن کریم و ائمه معصوم نیز همگان را به پیروی، پرسش و تقلید از دانایان امت توصیه میکند: «فَسْئَلُوا أَهْلَ الذِّکْرِ اًِّنْ کُنْتُمْ لا تَعْلَمُونَ ؛ اگر نمیدانید از آگاهان بپرسید.» امام صادق (ع) میفرماید : «هر کس از فقهای امت ما که نفس خود را مواظبت کند، از دینش پاسداری نماید، با هوای نفس مخالفت کرده و فرمان مولای خود را اطاعت کند، سزاوار است که مردم از او تقلید کنند.




::: شنبه 88/8/2::: ساعت 8:44 عصر

>> بازدیدهای وبلاگ <<
بازدید امروز: 9


بازدید دیروز: 8


کل بازدید :29952
 
 >>اوقات شرعی <<
 
>> درباره خودم<<
 
>>آرشیو شده ها<<
 
>>اشتراک در خبرنامه<<
 
 
>>طراح قالب<<