سفارش تبلیغ
صبا ویژن
ای عایشه ! فروتن باش که خداوند متعال، فروتنان را دوست می دارد و گردن کشان را دشمن می دارد. [رسول خدا صلی الله علیه و آله]

متاسفانه درد شدید از اینه که این خوره لواط که از قوم لوط به جامانده و حالا از غرب سرایت به جامعه و کشور اسلامی ما هم شده که سوالاتی در مورد حرمت آن مطرحه که بهتره این را بخوانید و نظر بدید.

سؤال:آیا احکامی مثل حرمت ازدواج لواط کننده با خواهر ملوط باعث سو استفاده دشمنان اسلام نمی شود که مردم را به این دین بدبین کنند؟
جواب:اینگونه فلسفه تراشی ها در برابر هر حکمی ممکن است و خدایی که این حکم را صادر کرده بیش از همه ما به این امور آگاه است و مفسده چنین ازدواجهایی را پیش از آنچه ذکر کرده اید می داند .واقع قضیه آن است که ما با اندیشه ضعیف خود چیزی را می بینیم و او چیزهایی را که در ذهن ما و شما خطور کردنی نیست . این ناشی از ناآگاهی و نقصان علمی ما است
.
سؤال:چرا در صورتیکه لواط بعد از ازدواج صورت گیرد مانع از ازدواج با خواهر ملوط نیست ؟

جواب:در صورتیکه عمل لواط قبل از ازدواج صورت گرفته باشد به طوروضعی مانع تحقق و ثبوت ازدواج می شود، ولی اگر بعد از ازدواج صورت گرفته باشد معنی ندارد که مانع از تحقق زوجیت شود، زیرا زوجیت تحقق یافته است و در زمان تحققش مانعی برای آن وجود نداشته است. البته علت حکم ادله شرعی می باشد
.
 
سؤال:اینکه شخصی با شخصی لواط کرده است چه ربطی به خواهر یا مادر یا دختر آنهادارد که از ازدواج با آن شخص و شاید زندگی ایده آل محروم شوند؟

جواب:اینکه چه ربطی با هم دارد خدا می داند، ملاک در حکم شرعی نصوصی است که از ناحیه شارع مقدس رسیده و همه باید تابع آن باشیم . لازم به تذکر است که اساسا اینگونه نگرش به احکام الهی روا نیست . بسیاری از احکام فلسفه هایی دارند که ما از آنها بی خبریم و با خیال بافی های خود نباید در برابر آنها استعجاب و یا خدای نخواسته به انکار برخیزیم
.

سؤال:چرا حکم مردان همجنس گرا ( لواط کننده ) اعدام است و حکم همجنس گرایی زنان اعدام نیست ؟

جواب:آنچه که موجب انحراف زنان و کشیده شدن آنان به هم جنس بازی می شود، نوعاً ریشه در عدم تمایل مردان به آنان دارد .از این رو اگر مردان به همجنس بازی روی بیاورند، زنان نیز به همین گناه ، مبتلا خواهند شد .به همین جهت حد مردان در این مساله ، شدیدتر از زنان

منبع:سایت بلاغ 

 


 




::: شنبه 88/8/2::: ساعت 8:44 عصر

می گم تقلید یعنی چی؟ آخه به تقلید میمون و تقلید طوطی هم می گند تقلید بعدشهم به تقلید از مجتهد هم می گند تقلید: در موردش اصلا فکر کردین؟ چه فرقی داره ما بین این تقلید و تقلید میمون. همونطور که میان ماه من تا ماه گردون تفاوت از زمین تا آسمونه مگه نه؟

چه تفاوتی میان تقلید کورکورانه و تقلید در احکام دین وجود دارد؟

در فرهنگ عمومی فارسی تقلید در صورتی بار منفی دارد که مقلد هیچ گونه دلیلی برای پیرویش ندارد و کورکورانه در پی کسی برود و بدون دلیل از سخن کسی تبعیت نماید، در چگونگی پوشش و مد و شیوه رفتار و کردار از فرد یا فرهنگی پیروی نماید، بی شک چنین تقلیدی ناپسند و مذموم است ؛ خلق را تقلیدشان بر باد داد ای دو صد لعنت بر این تقلید باد لیکن تقلید در احکام دین نه کورکورانه و بی دلیل است و نه مذموم، بلکه عقل آدمی چنین روشی را برای همگان تجویز میکند. علامه طباطبایی میفرماید : «تقلیدی که مورد بحث ما است غیر از تقلیدی است که به معنی تبعیت کورکورانه و پیروی بی خردانه میباشد که اسلام با تمام قوا با وی مبارزه میکند و قرآن کریم او را یکی از مذموم‏ترین صفات انسان شمرده، آنانی را که از نیاکان و بزرگانشان و یا از مردمان هواپرست و هوسباز، بی چون و چرا و بدون منطقی صحیح تقلید و تبعیت میکنند و دنبال هر صدایی میافتند، جز حیوانات میشمارد.» با عنایت به تمییز تقلید روا از نقلید ناروا، به مطالب زیر توجه فرمایید:

 1. با گسترش دامنه علوم، پدیده تخصصی شدن امری پسندیده است ، در یک امر تخصصی سه راه پیش رو داریم: الف. در آن امر متخصص شویم. ب. از یک متخصص پیروی کنیم . ج. به گونه‏ای عمل کنیم که یقین نماییم آنچه را باید، انجام داده‏ایم، که در این صورت باید با مطالعه تمام دیدگاه‏ها، به گونه‏ای عمل نماییم که عملکرد ما بر محور همه دیدگاه‏ها باشد، که بدان احتیاط میگویند.

 2. عقل آدمی توصیه میکند که اگر متخصص نیستی، از متخصص پیروی کن. در حوزه احکام دین نیز این قاعده جاری است، زیرا باید برای آگاهی احکام شرعی، به آگاهیهای بسیاری دست یافت تا به مرتبه اجتهاد رسید، بی شک نیل به به این جایگاه نیازمند سال‏ها تلاش جدی است، در غیر این صورت به حکم عقل اگر مجتهد یا احتیاط کننده (محتاط) نیستیم، لازم است از مجتهد تقلید کنیم. به عنوان مثال، یک پزشک تصمیم به ساخت یک خانه میگیرد، در این زمینه یا باید خود دست بکار شود و پس از بهره‏گیری از دانش مهندسی عمران و گذراندن دوره تجربی، با دست خود به معماری آن بپردازد، یا با بهره‏گیری از نظر تمام مهندسان و معماران به این کار اقدام کند و یا ساخت خانه را به یک مهندس کار کشته و متخصص بسپارد. عقل سالم راه سوم را منطقیترین راه دانسته، او را به مراجعه کردن به یک مهندس و معمار کار کشته رهنمون میشود .

 3. تقلید از یک مجتهد، پیروی بی دلیل و کورکورانه نیست، زیرا در هر مساله که از مجتهد پیروی میشود، آن مساله متکی بر منابع وسیع اسلامی است که در صورت پرسش، پاسخ آن را دریافت خواهد کرد.

 4. به جز راهنمایی عقل، قرآن کریم و ائمه معصوم نیز همگان را به پیروی، پرسش و تقلید از دانایان امت توصیه میکند: «فَسْئَلُوا أَهْلَ الذِّکْرِ اًِّنْ کُنْتُمْ لا تَعْلَمُونَ ؛ اگر نمیدانید از آگاهان بپرسید.» امام صادق (ع) میفرماید : «هر کس از فقهای امت ما که نفس خود را مواظبت کند، از دینش پاسداری نماید، با هوای نفس مخالفت کرده و فرمان مولای خود را اطاعت کند، سزاوار است که مردم از او تقلید کنند.




::: شنبه 88/8/2::: ساعت 8:44 عصر


 واسه اکثر دانشجوها و حتی طلبه ها دیگه یک معضل شده که این نماز و روزه های ما در غیر وطنمون چطوریه؟ شکسته است یا کامله؟ کثیر السفر حساب می شیم یا نه؟ مرجع تقلید من د این مورد چی می گه؟ بالاخره چکار کنیم؟ خب من هم به مقتضای این سوالها این پست را آوردم

امام خمینی: نماز شکسته است و روزه صحیح نیست.
      
آیات عظام بهجت، صافی، فاضل و نوری: اساتید و دانشجویان، اگر در کمتر از ده روز، حداقل یک بار، بین وطن و دانشگاه رفت و آمد داشته باشند و این وضعیت، تا مدتی ادامه داشته باشد - به طوری که نزد عرف «سفر» کار آنان شمرده شود - نماز ایشان در محل تحصیل و بین راه تمام و روزه صحیح است. [به طور مثال حداقل چهار ماه]
      
تبصره 1. (سفر اول). تمامی دانشجویان و اساتید مذکور، هرگاه در طول مدت تحصیل بیش از ده روز در وطن خود بمانند، و یا اولین مسافرت شروع سال تحصیلی آنان باشد، باید نماز را در محل درس شکسته بخوانند و روزه نگیرند. اما پس از یک رفت و برگشت میان وطن و محل تحصیل، نماز را کامل بخوانند و روزه را بگیرند.
      
تبصره 2. به فتوای آیت‏الله بهجت، سفر اول با طی مسیر هشت فرسخ، تحقق می‏یابد. ازاین‏رو اگر فاصله محل درس و تدریس از وطن، بیش از هشت فرسخ‏باشد، در همان اولین مسافرت نیز نمازشان در محل تحصیل، کامل و روزه صحیح است.
      
آیت‏الله خامنه‏ای: اساتید و دانشجویان بورسیه و مأمور به تحصیل، اگر در کمتر از ده روز، حداقل یک بار بین وطن و دانشگاه رفت و آمد داشته باشند، نماز آنان تمام و روزه ایشان صحیح است؛ اما دیگر دانشجویان، نمازشان شکسته و روزه آنها صحیح نیست.
      
تبصره. با توجه به اینکه آیت الله خامنه‏ای در مسئله رجوع به مرجع مساوی، احتیاط واجب دارند، دانشجویان می‏توانند در این مسئله به مرجع تقلید مساوی دیگر، مراجعه کنند؛ [به شرط اینکه مرجع تقلید جدید] رجوع به مرجع مساوی را جایز دانسته باشد و نماز دانشجوی مسافر را تمام و روزه او را صحیح بداند (مانند آیت الله بهجت).
      
آیت‏الله تبریزی: دانشجو اگر در مدت کمتر از ده روز، بین وطن و دانشگاه رفت و آمد کند، باید احتیاط کند؛ یعنی، نماز را تمام و شکسته بخواند و اگر روزه گرفت، صحیح است و قضا ندارد. استاد اگر هر هفته، برای تدریس، به حدّ مسافت شرعی مسافرت می‏کند - چنانچه مدت تدریس، دو ماه یا زیادتر باشد - باید نماز را تمام بخواند و روزه بگیرد.
      
تبصره. با توجه به اینکه آیت اللَّه تبریزی در این مسئله احتیاط واجب دارند، مقلدان ایشان می‏توانند در این مسئله به فتوای مرجع تقلید مساوی و یا اعلم بعدی رجوع کنند و نمازشان را تمام بخوانند و روزه بگیرند.
      
آیت‏الله سیستانی: 1. اگر زمان تحصیل و تدریس اساتید و دانشجویان، حداقل دو سال ادامه دارد و در آنجا مستقر می‏شوند [گر چه در هفته دو شبانه روز کامل باشند؛ به نحوی که به آنان مسافر گفته نشود]؛ آنجا در حکم وطن است و باید نمازشان را در محل تحصیل، تمام بخوانند و روزه را بگیرند.
       2. اگر اساتید و دانشجویان در هفته، حداقل سه روز بیش از مسافت شرعی رفت و آمد کنند و یا در سفر باشند و این برنامه برای مدتی (به طور مثال شش ماه در یک سال و یا حداقل سه ماه در چند سال تحصیلی) ادامه یابد؛ کثیرالسفر محسوب می‏شوند و نماز ایشان در محل تحصیل و بین راه تمام و روزه‏شان صحیح است.
      
تبصره 1. در هر دو صورت اگر در ماه اول، قصد اقامت ده روز نکنند، باید احتیاط نمایند؛ یعنی، نمازشان را هم تمام و هم شکسته بخوانند و روزه را هم بگیرند و هم قضا نمایند.
      
تبصره 2. با توجه به اینکه آیت الله سیستانی، رجوع به مرجع تقلید مساوی را جایز می‏داند، مقلدان ایشان می‏توانند در این مسئله به مرجع مساوی دیگر، مراجعه کنند که نماز را کامل و روزه را صحیح می‏داند.
      
آیت‏الله مکارم: 1. اساتید و دانشجویان اگر برای مدت قابل ملاحظه‏ای - مثلاً یک سال یا بیشتر - در محل تحصیل یا تدریس بمانند، آن محل در حکم وطن است و نماز و روزه در آنجا، تمام می‏باشد و ماندن ده روز پی در پی در آنجا شرط نیست.
      تبصره. این گروه از دانشگاهیان از هنگام شروع به درس سه روز اول را در محل درس و تدریس احتیاط کنند یعنی نماز را هم کامل و هم شکسته بخوانند و روزه را هم بگیرند و هم قضا کنند و پس از آن در همان سفر اول نماز را تمام بخوانند و روزه بگیرند، مگر آنکه قصد ده روز نمایند. در این صورت احتیاط مذکور لازم نیست.
       2. کسانی که همه روزه، یا حداقل سه روز در هفته، به محل تحصیل یا تدریس می‏روند؛ یعنی، صبح به محل تحصیل یا تدریس می‏روند و عصر باز می‏گردند و این کار مدتی ادامه می‏یابد، کثیرالسفر محسوب می‏شوند و نماز و روزه ایشان در آن محل و به هنگام رفت و برگشت، تمام است.
       تبصره. این گروه از دانشگاهیان از هنگام شروع به درس، در چند سفر اول احتیاط کنند؛ یعنی نماز را شکسته و تمام بخوانند و اگر روزه گرفتند آن را قضا کنند.
      
آیت‏الله وحید: اگر در هفته حداقل چهار روز بین وطن و دانشگاه رفت و آمد کند و این کار برای مدت یک سال یا بیشتر ادامه داشته باشد، آنجا در حکم وطن است. نماز در آنجا تمام و روزه صحیح است و در بین راه باید احتیاط کند؛ یعنی، نماز را تمام و شکسته بخواند و روزه بگیرد و قضای آن را نیز به جا آورد و اگر رفت و آمد سه روز باشد، در این مورد نیز باید احتیاط کند.دفتر: همه مراجع.




::: شنبه 88/8/2::: ساعت 8:44 عصر

 سلام بچه ها حتما واستون پیش اومده که یکی از اطرافیانتون پیشنهاد بده که توی شرکتهایی مثل گلد کوئیست و مانند اون سرمایه گذاری کنین و شما هم گفتین که با کمی پول و باکمی هم وقت گذاشتن می تونم تا آخر عمر پول کلانی به جیب بزنم و دیگه... اما اکثر ماها وقتی که حرف از پول پیش میاد دیگه خودمون را می بازیم و رنگمون تغییر می کنه و دوست و دشمن سرمون نمی شه

خب نمی گیم که هر پول درآوردنی که خوب نیست. خب وقتی که پول من حرام باشه اولا فردای قیامت پام گیره و توی این طرف آب هم فردا بچه ام که خلاف در اومد باید دیگه از خودم ناراحت باشم چون خودم کردم که لعنت بر خودم باد   و حتماَ شنیدین که کس نخارد پشت من جز ناخن انگشت من و حالا با این حرفها که می    دونم سرتون را درد آوردم خواهشاَ اول احکام حلال و حرام این شرکتها را بخونین ببینین که اصلا پولی که از این شرکتها هاپولی می شه یا بهتر بگم از مردم بی زبون به جیب زده می شه. بعدش نظرتون را بگین و دیگه خودتون می دونین که چکار می کنین 

آیا تاکنون در شرکتهایی همچون گولد کوئیست, گولد ماین, بیزناس کام و عضو شدین؟ آیا از طریق اینگونه شرکتها به سودهای کلان دست یافتین؟ یا اینکه ضرر کرده اید و با دست خالی برگشته اید؟ متأسفانه در سالهای اخیر در بسیاری ازکشورهای دنیا بویژه کشورما ایران,چنین شرکتهایی پا به عرصه ی ظهور گذاشته وتجارت ویژه ای را رواج داده اند, که از طریق آن افرادِ اندکی به ثروتهای هنگفت رسیده, و همین موضوع باعث گردیده تا این افراد اشتهای دیگران را هم برای عضویت در معاملات این شرکتها، تحریک نمایند، شاید آنان هم از این راه بتوانند راه صد ساله را یک شبه طی کنند.

این شرکتها که به شرکتهای هرمی معروفند تحت پوشش بازار یابی شبکه ای هستند.  

  حکم شرعی تجارت الکترونیک

سوال1: تجارت الکترونیک و کسب مال از طریق عضویت در شرکت های تجاری: گلد کوئیست و گلد ماین و مانند آن و شرکت های مشابه داخلی مانند طرح کارگشایان و ... چه حکمی دارد؟
آیت الله خامنه ای این معامله اکل مال به باطل است و جایز نیست.
آیت الله فاضل لنکرانی: شرکت در این طرحها جایز نیست و سود حاصله حکم مجهول المالک را دارد
.
آیت الله وحید خراسانی: جایز نیست و حرام است
.
آیت الله اردبیلی: عمل شبهه ناک است و اجتناب شود
.
آیت الله نوری همدانی: جایز نیست و غیرقانونی است
.
آیت الله بهجت: جایز نیست و حرام است
.
آیت الله شبیری زنجانی: جایز نیست و حرام است
.
آیت الله سیستانی: جایز نیست و تصرف و در پول آن حرام است
.
آیت الله صافی گلپایگانی: اشکال دارد و حرام است
.
آیت الله مکارم شیرازی: حرام است زیرا
:
 معامله باطل است و جنس معامله شده آن مقدار ارزش ندارد
.
 
این کار فریب دادن مردم است و کلاهبرداری محسوب می شود و بخت آزمایی نام می گیرد.



سؤال 2: تکلیف پولی که از طریق معامله با شرکت گلدکوئیست و مانند آن به دست آمده چیست؟
همه: اگر صاحبان اصلی پول را می‏شناسد باید به آنها برگرداند و در غیر این صورت از طرف آنان با اجازه مجتهد جامع شرایط به فقیر صدقه بدهند. دفتر: همه.
تبصره. آیات عظام (تبریزی، خامنه‏ای، سیستانی، فاضل، مکارم و وحید) اجازه از مجتهد جامع‏الشرایط را احتیاط واجب می‏دانند.

جهت آگاهی بیشتر توجه شما را به مشروح پرسش و پاسخ های مراجع محترم در این باره جلب می کنیم:
استفتاء از آیت الله العظمی خامنه ای
:
سؤال :معاملات شبکه ای و زنجیره ای وجود دارد (مثل گلدکوئیست و الماس) که شرکت اقدام به فروش طلا یا الماس از طریق بازاریابی شبکه ای کرده است به این صورت که شخص مبلغی به حساب آنان واریز می‏کند و سپس برای شرکت بازاریابی می‏کند و به ازای هر چند مشتری که بواسطه این فرد ثبت نام کرده و برای خرید الماس یا طلا پیش پرداخت بدهند و زنجیره به حد نصاب برسد، مبلغی به عنوان کمیسیون به حساب وی واریز می‏شود و یا امتیاز خرید سایر محصولات شرکت به وی داده می‏ شود معامله به این شیوه چه حکمی‏ دارد جواب : معامله به شیوه مذکور صورت شرعی ندارد و جایز نیست

 

 




::: شنبه 88/8/2::: ساعت 8:44 عصر

آوازخوانی هم که مرتبط با موسیقی هستش و در آن هم مثل موسیقی خیلی سوالات مطرحه که آیا کلا خوانندگی حرامه یا نه؟ اگه کلا نیست پس چه نوعش جایزه و .... سوالات زیادی که از سوی مکلفین مطرحه و مراجع هم پاسخهایی به اینها داده اند که من بعضی از این سوالات را که قسمتی از آنها در استفتاء و سوال از مراجع و بعضی هم در رساله ها و کتابهاشون مطرح شده آوردم. بهتره که از دست ندین

1. مسئله: آواز خواندن مردان اگر به نحو غنایی نباشد و بر آن مفسده ای مترتب نباشد اشکال ندارد.

امام، بهجت، تبریزی، خامنه ای، سیستانی، فاضل و مکارم، سیستانی 

2. سؤال: لطفاً بفرمایید غنا چیست آیا زیبا خواندن غنا محسوب می گردد.

جواب: صدای زیبا و یا زیبا خواندن به تنهایی غنا محسوب نمی گردد بلکه غنا عبارت است از: کشیدن صدا همراه با ترجیع با کیفیتی مخصوص که متناسب مجالس لهو و لعب و محافل طرب و معصیت باشد.

امام، خامنه ای، بهجت، تبریزی، سیستانی و فاضل

 

3. سؤال: بفرمایید آیا در مجالس شادی خواندن سرودها و یا اشعار و یا حتی خواندن بعضی از ادعیه و یا مدایح ائمه اطهار علیهم السلام که متضمن معانی خوبی هستند، با لحنی شاد جایز است.

جواب: خواندن هر چیزی اعم از شعر، نثر، قرآن و یا مدایح به نحو غنایی حرام است و حتی خواندن قرآن و ادعیه و امثال آن به نحو غنایی دارای عقوبت بیشتری است.

امام، بهجت، تبریزی، خامنه ای، سیستانی، فاضل و مکارم، سیستانی

4. مسئله: آواز خواندن به نحو غنایی برای خانمها جایز نیست. مگر در مجلس شب عروسی و مجلسی که بطور عرفی قبل و یا بعد از آن می گیرند، مشروط به آنکه صدای آنان را نامحرم نشنود. اگر چه احتیاط مستحب در ترک است.

امام، تبریزی، خامنه ای، سیستانی، فاضل، اراکی، بهجت و گلپایگانی

 بنابر این خانمها می توانند در مجلس عروسی و مجالسی که قبل و بعد عروسی بطور عرفی برگزار می گردد آواز بخوانند مشروط به آنکه نامحرم صدای آنان را نشنود چه بصورت دسته جمعی بخوانند و چه فردی.

5. سؤال: آیا خانمها می توانند در مجلس عقد یا مولودیه ها آواز به نحو غنایی بخوانند.

جواب: جایز نیست و باید ترک شود و فقط در مجلس عروسی خانمها می توانند آواز بخوانند آنهم در صورتی که نامحرم صدای آنان را نشنود.

امام، بهجت، خامنه ای و گلپایگانی، تبریزی، سیستانی، فاضل، اراکی

 

6. سؤال: اگر مجلس عقد و عروسی با هم باشد آیا جایز است خانمها در صورتی که نامحرم صدای آنان را نشنوند آواز بخوانند.

جواب: اشکال ندارد.

امام، تبریزی، سیستانی و فاضل، اراکی، بهجت و گلپایگانی

7. سؤال: آیا جایز است زن برای شوهر خود آواز بخواند.

جواب: آواز خواندن برای شوهر از مستثنیات نیست و اگر آواز او را نامحرم نشنود و غنا هم نباشد مانعی ندارد.

امام، اراکی، بهجت، خامنه ای، فاضل و گلپایگانی، تبریزی، سیستانی

 بنابراین هرگونه آواز غنایی برای شوهر جایز نیست و فقط آوازهای جایز آنهم اگر نامحرم صدای او را نشنود اشکال ندارد.

8. مسئله: تک خوانی موسیقیهای غیر مطرب توسط زن، مانند سرودها در صورتی که نامحرم صدای آنان را بشنود جایز نیست.

امام، اراکی، تبریزی، سیستانی، فاضل و گلپایگانی، فاضل، بهجت و خامنه ای

9. مسئله: تک خوانی آقایان برای مردان و یا برای زنان در صورتی که به نحو غنایی نباشد و بر آن مفسده ای مترتب نشود اشکال ندارد.

امام، اراکی، بهجت، تبریزی، خامنه ای، سیستانی و فاضل

10. سؤال: جمع خوانی زنان در بین خانمها و همچنین در مقابل مردان نامحرم چه حکمی دارد.

جواب: اگر به نحو غنایی نباشد و بر آن مفسده ای مترتب نشود، اشکال ندارد.

امام، خامنه ای و فاضل، فاضل، بهجت

11. سؤال: جمع خوانی مردان در بین آقایان و یا در مقابل خانمهای نامحرم چه حکمی دارد.

جواب: اگر به نحو غنایی نباشد و بر آن مفسده ای مترتب نشود، اشکال ندارد.

امام، بهجت، خامنه ای، فاضل، تبریزی و سیستانی

12. مسئله: قرآن خواندن خانمها در مقابل نامحرم اگر چه با صوت باشد اشکال ندارد، مشروط به آنکه موجب تحریک و مفسده نباشد.

امام، خامنه ای، فاضل، بهجت و گلپایگانی

منبع: کتاب روابط مرد و زن 




::: شنبه 88/8/2::: ساعت 8:44 عصر

   1   2      >
>> بازدیدهای وبلاگ <<
بازدید امروز: 4


بازدید دیروز: 6


کل بازدید :29836
 
 >>اوقات شرعی <<
 
>> درباره خودم<<
 
>>آرشیو شده ها<<
 
>>اشتراک در خبرنامه<<
 
 
>>طراح قالب<<